Afri Cola
De geschiedenis van Afri-Cola: van opvallende lancering tot cultstatus
Afri Cola is een Duits colamerk dat in 1931 werd gelanceerd. Het was de eerste cola die in Duitsland werd geproduceerd als tegenhanger van de Amerikaanse cola's en was destijds enorm populair vanwege zijn karakteristieke smaak en unieke design.
De opkomst van Afri Cola
In de jaren daarna was Afri Cola erg succesvol. Het merk was de officiële drank van de Olympische Spelen in Berlijn in 1936 en werd in de jaren daarna steeds populairder, mede dankzij de opvallende reclamecampagnes.
De jaren van verandering
In de jaren '60 en '70 nam de populariteit van Afri Cola af, vooral vanwege de opkomst van concurrenten als Coca-Cola en Pepsi. Om de verkoop te stimuleren, werden er nieuwe reclamecampagnes gelanceerd. Hallo roemruchte reclame's met nonnen die cola drinken! Ook werd de receptuur aangepast om de smaak te verbeteren. Ook werden er nieuwe productlijnen geïntroduceerd, zoals Afri-Kola, Afri-Orange en Afri-Mate.
Het nieuwe millennium
In de jaren '90 en 2000 was Afri Cola vooral populair onder studenten en jongeren, mede vanwege het alternatieve en hippe imago van het merk. Het ontwerp van de fles werd aangepast om meer aan te sluiten bij de moderne tijd. Ook werd er geëxperimenteerd met een variant met meer cafeïne.
Afri Cola vandaag de dag
Tegenwoordig is Afri Cola nog steeds een populair merk in Duitsland, heeft het een cult-status, Afri Cola heeft een behoorlijk trouwe schare fans. Afri Cola is nog steeds verkrijgbaar in de originele variant, Afri Cola, en een smaak met minder suiker, Afri Cola Suikervrij. In Duitsland is ook de variant met extra cafeïne beschikbaar.
Al met al gaat Afri Cola way back en is het een merk dat tot op de dag van vandaag geliefd is bij veel cola drinkers. Met zijn toegankelijke smaak en design heeft het merk zich weten te onderscheiden van concurrenten en heeft het een plek weten te veroveren in de harten van velen. Net als de onze.